یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مطالبات فعالان رسانه‌هاي ديجيتال از مديران دولت يازدهم

ايران بي‌قانون‌ترين فضاي مجازي را دارد

وزيرارشاد

سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸:۰۰


تعدد نهادهاي تصميم‌گير در حوزه فيلترينگ، بي‌حساب و کتابي هزينه اينترنت، رويکرد تکذيبي قطعي يا اختلال اينترنت در مواقع خاص، برخورد نابرابر قضايي با رسانه‌هاي بر خط و مکتوب از جمله گلايه‌هاي صنف رسانه‌هاي ديجيتال بود.

 به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، نشست فعالان حوزه رسانه‌هاي ديجيتال با وزير فرهنگ و رئيس مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال با هدف تبيين سياست‌هاي اين وزارتخانه در اين حوزه و احصاء مشکلات صنف و ارائه رويه حل مشکلات، ديشب در تالار وحدت برگزار شد.

پس از بيان نظرات حسن نجفي سولاري رئيس مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال، نوبت به فعالان رسانه‌هاي ديجيتال رسيد و به هر يک وقتي 5 دقيقه براي بيان مشکلات، خواسته و راه‌کارهايشان داده شد.

*صادرات 90 ميليون دلاري نرم‌افزار در سال گذشته؛ غير رسمي 400 ميليون دلار

محمدرضا طلايي از فعالان نرم‌افزارهاي رسانه‌اي، مديرعامل مؤسسه مهر ايران و مجمع تشکل‌هاي فناوري اطلاعات، گفت: طبق اعلام وزارت صنعت، صادرات رسمي نرم‌افزار در سال گذشته 90 ميليون دلار و به صورت غير رسمي 400 ميليون دلار  بوده است.

وي با بيان درخواست‌هاي خود از مسئولان دولتي، گفت: ايجاد کارگروه مشترک بين دولت و بخش خصوصي، تأسيس بانک تخصصي (مانند بانک توسعه تعاون و يا کشاورزي)، تأسيس بيمه تخصصي حوزه فرهنگ، ايجاد صندوق ضمانت توسعه محصولات فرهنگي، ايجاد دبيرخانه اقتصاد فرهنگ، برقراري امنيت سرمايه‌گذاري در حوزه نشر و حفظ حقوق مؤلف، معافيت ناشران ديجيتال و بهره‌مندي از ساير معافيت‌ها، ساماندهي فروشگاه‌هاي نشر، تخفيف حق بيمه سهم کارفرما، جلوگيري از ورود ناشران مکتوب به حوزه ناشران ديجيتال، ارائه تسهيلات بانکي با نرخ بهره پائين و رتبه‌بندي محصولات ناشران ديجيتال براي ارتقاي کيفي از مطالبات اين صنف است.

*درخواست ايجاد مجتمع توليد محتواي اسلامي در قم/سي‌دي فروش و کپي‌کار نيستيم

مهدي حسين‌زاده ديگر فعال نرم‌افزارهاي رسانه‌اي و مديرعامل مؤسسه نرم‌افزاري کوثر، گفت که طلبه‌اي بوده که فعاليت‌هاي خود را در حوزه نرم‌افزارهاي رسانه‌اي مذهبي از قم آغاز کرده و درخواست کرد تا مجتمع توليد محتواي اسلامي در قم، پايگاه شيعه ايجاد شود.

وي خواستار توجه جدي به اجراي قانون کپي‌رايت، حمايت و اخذ مشاوره از مؤسسات ديجيتالي، حمايت از ايجاد تشکل‌هاي فناوري اطلاعات براي کمک به توان مرکز رسانه‌هاي ديجيتال، شد.

حسين‌زاده همچنين تأکيد کرد: ما سي‌دي فروش نيستيم، کپي‌کار هم نيستيم، بلکه توليد‌کننده محتوا هستيم.

*زيرساخت صنعت بازي در ايران فوق‌العاده‌ است؛ زيرا بي‌قانون‌ترين فضاي مجازي را دارد

سپس فرزام ملک‌آرا به نمايندگي از فعالان بازي‌هاي رايانه‌اي و در مقام مديرعامل شرکت توسعه‌گر شبيه‌ساز، گفت که اولين بازي آنلاين ايراني را در سال 89 ساخته‌اند.

وي گفت: وقتي بازي آسمانداز 2 عنوان بهترين بازي مستقل سال را در يک کشور خارجي کسب کرد؛ هيچ عکس‌العملي از سوي مسئولان اتفاق نيافتاد و هم‌اکنون در 7 کشور آمريکا و آمريکاي لاتين و دو کشور آسيايي عرضه شده است.

وي گفت: ‌موضوعي که امروز در مورد آن صحبت خواهم کرد، خواسته‌اي است که از يک و نيم سال پيش براي آن نامه‌نگاري مي‌کنم.

ملک‌آرا گفت: از ده‌ها ميليارد تومان گردش مالي بازي‌هاي خارجي و داخلي در ايران، تنها يک درصد مربوط به بازي ايراني است. در حالي که در حوزه بازي ايراني حداقل در بازي آنلاين کيفيت کمتر از خارج نداريم.

وي گفت: ايران زيرساخت فوق‌العاده‌اي براي صنعت بازي دارد زيرا بي‌قانون‌ترين فضاي مجازي را در اختيار دارد.

اين فعال بازي‌هاي رايانه‌اي در بيان خواسته خود، گفت: ما مي‌دانيم که چه بايد کنيم و بقيه راه را چگونه بايد رفت. تنها احتياج به يک لايه سياست‌گذار و حامي داريم تا دستي را که به کمک دراز کرده‌ايم بگيرد.

* پيشنهاد تشکيل کارگروه مشترک با حضور 5 نهاد مربوط

بابک کرباسي ديگر فعال بازي يارانه‌اي و مديرعامل شرکت دشت پارسه گفت: گردش مالي بازي در سال 2012 در دنيا 200 ميليارد دلار بوده اما در ايران به بازي به چشم سرگرمي نگاه مي‌شود.

وي مهم‌ترين مشکلات اين صنف را، عدم امنيت شغلي، جابجايي مديران دولتي، ارزان بودن بازي وارداتي در نتيجه عدم رعايت کپي‌رايت خارجي، نداشتن اتحاديه و صنف براي پيگيري شکايات، فرار مغزها در نتيجه عدم حمايت و توجه و شناخته نشدن بازي به عنوان کار هنري عنوان کرد.

وي خواستار شد:کارگروه مشترکي با حضور نماينده وزارت صنعت، نماينده وزارت ارتباطات، نماينده کميسيون فرهنگي مجلس، نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نماينده شوراي عالي فضاي مجازي تشکيل شود که تشکيل اين کارگروه مشترک مي‌تواند بسيار راهگشا باشد.

*يادآوري افزايش سهم خدمات محتوايي نسبت به خدمات پايه موبايل

پس از صحبت‌هاي فعالان نرم‌افزارهاي رسانه‌هاي، تريبون به فعالان نرم‌افزارهاي تلفن همراه رسيد و آنها نيز مطالبي را در رابطه با ضرورت جايگزيني اقتصاد فرهنگ با فرهنگ اقتصادي و تغيير رويکرد از امکانات پايه تلفن همراه به سمت کاربردهاي محتوامحور بيان کردند.

*انتقاد از انتخاب نماينده ارشاد در کميته فيلترينگ از معاونت مطبوعاتي به جاي مرکز رسانه‌هاي ديجيتال

سپس محسن ملايري از فعالان رسانه‌هاي برخط اينترنتي و دبير جشنواره وب ايران، سخنان خود را اين گونه آغاز کرد: اگر قرار بود دانش‌نامه آزاد ويکي‌پديا چاپ مي‌شد، تاکنون تعداد صفحات آن به 2.5 ميليون صفحه رسيده بود.

وي در ادامه پيشنهاداتي را براي بهبود اوضاع فعالان رسانه‌هاي ديجيتال مطرح کرد. از جمله مصرف بهينه منابع دولتي و تغيير تاريخ برگزاري نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال را شاهد مثالي براي اين مطلب برشمرد.

وي همچنين جايگزيني نظارت به جاي دخالت، تدوين و شفاف‌سازي قوانين و حذف موازي کاري‌ها را از ديگر مطالبات صنف خود اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون به دليل موازي کاري‌ها، يک کارآفرين با چندين سازمان و نهاد رو‌به رو است. همچنين نماينده وزارت ارشاد در کميته فيلترينگ از مرکز رسانه‌هاي ديجيتال نيست و از معاونت مطبوعاتي است.

*اعلام قطعي يا اختلال اينترنت در مواقع خاص بهتر از تکذيب است

در ادامه ميثم رمضاني ديگر فعال رسانه‌هاي برخط با اشاره به برخي تصميم‌هاي اشتباه در اين حوزه، يادآور شد: مي‌گويند  راه‌جهنم هم  با نيات خير  سنگ‌فرش مي‌شود.

وي با بيان اينکه تعدد نهادهاي تصميم‌گير در حوزه فيلترينگ فعاليت درحوزه برخط را پيچيده کرده، گفت: خواست ما اين است که در خصوص وضعيت قضايي با رسانه‌هاي بر خط مانند رسانه‌هاي مکتوب برخورد شود.

وي از ديگر مشکلات اين صنف را بي حساب و کتاب بودن هزينه اينترنت عنوان کرد و گفت: کاربري که هزينه اينترنت 512 کيلو بيت بر ثانيه را پرداخت کرده اما به دليل ضعف نظارت، اينترنت 128 کيلوبيت بر ثانيه دريافت مي‌کند، ريالي هم  بابت خسارت نمي‌گيرد.

وي همچنين پيشنهاد داد که در مواقع خاص اعلام شود که به فلان دليل اينترنت چند روزي با قطعي يا اختلال همراه خواهد بود و در اين روش، احترام بيشتري نسبت به کاربران و فعالان رسانه‌هاي ديجيتال وجود دارد تا تکذيب و بهانه‌تراشي علني.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو